Art Deco

art deco patronen vintage design interieur

Art Deco, ook wel aangeduid als: Deco of Artdeco, is een stijl of stroming in de beeldende kunst, architectuur en toegepaste kunst, die vlak voor de Eerste Wereld Oorlog voor het eerst verscheen in Frankrijk. Art deco ontstond als reactie op de decoratieve weergave van de Art Nouveau (Jugendstil) en werd gekenmerkt door een strakke eenvoudige vormgeving, geometrische patronen, strakke rechte lijnen en een beperkt kleurgebruik. In tegenstelling tot de art nouveau, die zich voornamelijk op natuurlijke vormen richtte, ontleende art deco zijn stilistische kenmerken aan verschillende invloeden en andere stijlen. De Art Deco had invloed op op het ontwerp van kleding, meubels, sieraden, auto’s, treinen en schepen. Het design van alledaagse gebruiks-artikelen, zoals elektrische apparaten en huishoudelijke voorwerpen, werd door de Artdeco sterk beïnvloed. Ook het grafisch ontwerp en vooral de architectuur in de steden ondervonden invloed van de Art Deco.

Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes, 1925 parijs.

art deco 1925 expo parijsHet expositieterrein gezien vanuit de Esplanade des Invalides.

art deco main gate expo 1925De hoofdingang van de Expositie, vanaf Porte d’Honneur, over Pont Alexander III, richting Les Invalides.
Het woord ‘Art Deco’ is een verkorte weergave van ‘Arts Décoratifs’ , van de ‘Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes’ (Internationale Tentoonstelling van Moderne Decoratieve en Industriële Kunst), die in 1925 van april tot oktober in Parijs werd gehouden. Deze expositie werd door de Franse regering georganiseerd om de nieuwe “Style Moderne” aan het grote publiek te presenteren. Deze stijl omvatte architectuur, interieur decoratie, meubelen, glaswerk, sieraden en andere decoratieve kunst, uit Europa en de rest van de wereld. Veel ideeën van de internationale “Avant-Garde” ‘op het gebied van architectuur en toegepaste kunst werden hier voor het eerst tentoongesteld. De expositie vond plaats tussen het parkgebied “Les Invalides” en de ingangen van het “Grand Palais” en het “Petit Palais”, op beide zijden van de oevers van de Seine. Er namen 15.000 exposanten uit 20 verschillende landen aan deel en werd, gedurende 7 maanden, door 16.000.000 mensen bezocht.

art deco Expo 1925_Arts_décoratifs pavillon de la Hollande dutch pavilion Holland Pavilion; Jan Frederik Staal, architectHet Holland Pavilion op de Expo 1925; ontworpen door architect Jan Frederik Staal.
art deco Expo_1925_Arts_décoratifs-pavillon_de_l'Italie The Italian pavilion by Armando BrasiniHet Italiaanse paviljoen, Ontwerper Armando Brasini.
art deco expo Pavilion of the Soviet Union, by Konstantin MelnikovHet Paviljoen van de Soviet Unie, door Konstantin Melnikov.
Art deco expo 1925 Art Deco Expo 1925, pavillon des Galeries Lafayette.
art deco Expo_1925_Arts_décoratifs-pavillon_du_PrintempsHet paviljoen van atelier van Printemps, Primavera, op de Expo 1925, pavillon du Printemps.

In zijn glorietijd, door de combinatie van het Modernisme, hoogstaand vakmanschap en dure materialen, werd de Art Deco vooral met luxe, glamour, buitensporigheid en het vertrouwen in de technische en sociale vooruitgang verbonden.

artdeco Jean-Dunand-Jean-Goulden-Lacquered-cabinet-1921.

Jean Dunand enJean Goulden, 1921.De Franse kunstenaar Jean Dunand was zeker de meest belangrijke “Lacquer”  in de  Art Deco periode. Dit gelakte kabinet is in samenwerking met Jean Goulden gemaakt.

Art_Deco_screen__Oasis__1925 iron and copper grill by Edgar Brandt ontwierp ook the ornamental gates of the main entranceArt Deco haardscherm “Oasis” uit 1925, vervaardigd van staal en koper door Edgar Brandt, deze ontwierp ook het ornamentaal hek van de Expo 1925.

Artdeco is eigenlijk en mix van verschillende stijlen, die af en toe contradictorisch is maar verenigd in het verlangen naar het modern zijn. Aanvankelijk werd de Deco beïnvloed door het Kubisme met zijn krachtige geometrische figuren, de heldere kleuren van het Fauvisme en het ‘ Ballet Russes ‘ , de meubelen uit periodes van Louis Philippe en Louis XVI gecombineerd met het gemoderniseerde vakmanschap. Inspiratie werd ook uit de exotische stijlen, van bv. China, Japan, Perzië, India, het oude Egypte en de Maya’s gehaald.

 

Paul-Iribe-Art-Deco-Commode

Paul-Iribe-Commode art deco

Dufrène Maurice club chair circa 1920. art deco

Drie meubelstukken uit de begin periode van de Art Deco; links en in het midden twee commodes van Paul Iribe. Rechts een club-fauteuil van Dufrène Maurice.

Paul Poiret

Opera coat 1912 art deco

Opera coat 1912

Manteau D'Auto art decoManteau D’Auto 1911
La Perse 1911 art deco

La Perse 1911

Evening dress 1922 23 art decoAvondjurk 1922-23

Paul Poiret was een van de grote vernieuwers van de mode aan het begin van de vorige eeuw. Poiret wordt gezien als de Vader van de Art Deco. Hij bevrijdde dames van het benauwende korset, ontwierp opvallende, op de Japanse kimono gebaseerde, mantels en hij was een meester in het plooien en draperen. Zijn invloed reikte veel verder dan de mode-wereld alleen. Hij was een van de eerste moderne couturiers die streefde naar ‘Une Art Totale’. Poiret verzamelde kunstenaars, vormgevers en architecten om zich heen, die hij gebruikte bij de ontwikkeling en de ‘PR’ van zijn eigen creaties. Hij werkte onder anderen met Raoul Dufy, Erté, George Lepape, Paul Iribe, Mallet-Stevens en Man Ray samen en was een liefhebber van het moderne werk van Brancusi, Robert Delaunay en Kees van Dongen.